پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۶:۲۱ ب.ظ

درباره سايت

تجهیزات دندانپزشکی شفاپخش (مولتی برند)

پایگاه جامع دندانپزشکی

بایگانی

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

RVG چیست؟

 آموزش مقاله علمی تجهیزات

کلمه RVG  مخفف‌ رادیوویزوگرافی‌  (Radio Visio Graphy)  است‌. تکنیک‌  RVG  یک‌ روش‌ نسبتاً جدید در تصویر برداری‌ دندان‌ می‌باشد که‌ نیاز به‌ فیلم‌ رادیوگرافی‌ و ظهور وثبوت‌ را از بین‌ می‌برد.از مزایای‌ مهم‌  RVG  این‌ است‌ که‌ دُز اشعه‌ حدود 75 الی‌ 80 درصد در این‌ روش‌ کاهش‌ یافته‌ و در واقع‌ خطر اشعه‌  ایکس  در این‌ سستم‌ تقریباً وجود نخواهد داشت‌.  
RVG  از یک‌ سنسور که‌ در داخل‌ دهان‌ بیمار قرار می‌گیرد تشکیل‌ شده‌ است‌ . به طوریکه‌ سطح‌ حساس‌ آن‌ در مقابل‌ کن‌ رادیوگرافی‌ باشد. این‌ سنسور همان‌ نقش‌ فیلم‌ را ایفاء کرده‌ و با تاباندن‌ اشعه‌ ، این‌ سنسور تصویر را بلافاصله‌ بر روی‌ کامپیوتری‌ که‌ به‌ آن‌ متصل‌ است‌ منتقل‌ می‌کند. سنسور در اندازه های متفاوت به تناسب افراد خردسال و بزرگسال ساخته شده است. 
کلیه مراحل‌ پردازش‌ تصویر توسط‌ نرم‌افزار مخصوصی‌ که‌ قبل‌ از نصب‌ دستگاه‌ ، در کامپیوتر نصب‌ می‌گردد صورت‌ می‌گیرد. از کارهای‌ مختلفی‌ که‌ با این‌ نرم‌افزار بر روی‌ تصویر گرفته‌ شده‌ می‌توان‌ انجام‌ داد به‌ موارد زیر می‌توان‌ اشاره‌ نمود:

 1ـ پرونده‌ سازی‌ برای‌ بیمار

 2ـ امکان‌ اندازه‌گیری‌ کانالها و ابعاد مختلف‌ بر روی‌ تصویر

 3ـ امکان‌ رنگ‌آمیزی‌ تصاویر

4ـ شناسائی‌ دقیق‌ عارضه‌های‌ روی‌ تصویر

5ـ سه‌ بعدی‌ سازی‌ تصویر

 6ـ اندازه‌گیری‌ زوایای‌ مختلف‌ بر روی‌ تصویر

 7ـ امکان‌ بزرگنمائی‌ تصویر جهت‌ مشاهده بهتر آن‌

 8ـ اعمال‌ فیلترهای‌  boost  و  high pass filter  جهت‌ شارپ‌ نمودن‌ و آشکارسازی‌ لبه‌های‌ تصویر

9ـ امکان‌ چرخش‌  (Rotation)  و معکوس‌ سازی‌  (Inversion) تصویر

بررسی و ارزیابی رادیوویزیوگرافی در تعیین طول کارکرد کانال و مقایسه آن با رادیوگرافی معمولی

یکی از عوامل مهم در موفقیت درمانهای اندودنتیکس، تعیین طول ریشه قبل از آماده سازی کانال است. رادیوگرافی از دیرباز دراین امر مهم یاری دهنده بوده است؛ اما امروزه برای کاهش دوز اشعه و سهولت انجام کار، استفاده از سیستم رادیوویزیوگرافی به جای رادیوگرافی معمولی توصیه شده است. هدف از این مطالعه مقایسه رادیوویزیوگرافی و رادیوگرافی معمولی در تعیین طول کانال است. در این مطالعه 101 دندان قدامی و خلفی کشیده شده انسانی، پس از درون بلوکهای یونولیتی قرار داده شدند و طول کانال آنها با کمک فایلهای دستی و با دو روش رادیوگرافی معمولی (CR) و رادیوویزیوگرافی (RVG) تعیین گردید. اعداد حاصل از اندازه گیری رادیوگرافی معمولی در میانگین بزرگنمایی به دست آمده ضرب شد و همه اعداد حاصله با یکدیگر و با روش طرح بلوکهای کامل تصادفی مقایسه شدند. نتایج نشان داد که رادیوگرافی معمولی و رادیوویزیوگرافی هر دو طول کمتری را در مقایسه با طول واقعی نشان می دهند؛ اما طولهای به دست آمده از نظر آماری اختلاف معنی داری را نشان ندادند؛ لذا با توجه به مزایای RVG می توان از آن در تعیین طول کانال استفاده نمود.

دریافت متن کامل

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی